Nominerade 2019

De nominerade


Om Du som utpekad organisation har invändningar mot nomineringarna kontaktar Ni oss. Men då måste Ni ha ett bra underlag som visar att det som står här är felaktigt. Vi granskar alla nomineringar och kräver "bevis" för att nomineringen bygger på korrekt underlag.


De senaste nomineringarna som har kommit in är följande. 


1. Benders

Benders som säljer takpannor som vittrar sönder och som inte tar ansvar för detta. Vi har tagit del av korrespondensen mellan Benders och korrespondenten, den är riktigt humoristisk.


Har du också haft problem med Benders takpannor? Maila oss gärna och berätta om vad som hänt.


Ska du köpa betongtakpannor, välj ett annat fabrikat än Benders. 


Mer information om detta ärende hittar du här.



2. Mazda

Deras bilar med röd färg har problem med lacken. Den lossnar vid stenskott (flagnar runt stenskottet) och färgen lossnar även vid handtvätt (färgflagor fastnar på svampen).


Mazda verkar även ha andra problem med sina bilar, backkamera som verkstaden inte får igång, den fungerar ibland, och ibland inte. Spolare för lysen som inte åker in när det är kallt. Backspeglar som inte kan fällas ut/in vintertid. Har du också haft problem med din Mazda, maila oss gärna och berätta om vad som har hänt. Välj en bil med bättre kvalitet anpassad för vårt klimat. Mer information kommer.



3. J Bil AB - Vällingby

Man verkar ha problem med sina interna rutiner. I ett fall har man förväxlat registreringsskyltarna vid leverans av två likadana bilar.


Enkelt löst trodde man, vi kallar in båda bilarna och skiftar skyltarna. Det gillade inte den ena ägaren eftersom den andra bilen var köpt på kredit och betalning av fordonsskatten skulle ske 6 månader tidigare vid ett "skyltbyte".


Hur det skulle bli med parkeringsböter, trängselavgifter osv kan vi endast spekulera kring. Helt klart är dock att Transportstyrelsen inte gillade tankarna på att bara byta registreringsskylt. Fordonens chassinummer finns tydligen instansade på dessa.


Ett flertal korrespondenter har hört av sig till oss om just J Bil i Vällingby (de finns på flera orter i Stockholmsområdet). Personalen är trevlig och kompetent, men företaget är en administrativ katastrof.


Välj en seriös bilhandlare, inte någon oseriös i Stockholms västra förorter. Mer information kommer. 



4. En bostadsrättsförening i Blackeberg

Styrelsen låter inte medlemmarna få insyn i verksamheten hamnar högt på listan i år. Vi har fått ett flertal mail om samma förening.


Föreningen tycks vara klubben för inbördes beundran där man håller på all information. Inte riktigt så en ekonomisk förening ska fungera kanske. Mer information inom kort.



5. Webbutiken www.miniinthebox.com

Vi har fått många mail kring denna nätbutik. Det verkar vara en kinesisk leverantör som utlovar leverans inom 15-18 dagar.


Senare visar det sig att leveransen kan ta upp till 90 dagar beroende på vädret. En av våra korrespondenter beställde ett armband till en Fitbit Charge HR för 87 kr inklusive tull och någon slags försäkring (ny produkt om den som skickats inte kommer fram).


Leveranstiden angavs till 15-18 dagar. Efter en månad fick denne besked om att leveransen kommer i mitten av september. Nu i september kom beskedet, efter förfrågan, att leveransen kommer i mitten av november. Då har det gått ca 90 dagar.


Vi tror dock att denna kund inte kommer att få någon leverans alls.


Slutsatsen blir att man inte ska beställa något alls från denna leverantör.


Om man nu inte kan betala på samma sätt som de levererar.


Betalning kommer inom 15-18 dagar, nån månad.....inom 90 dagar beroende på vädret.


Efter många påstötningar skulle leverantören skynda på Postnord så att leveransen kom fram. Jodå, ett sms kom från Postnord om att de ville ha 17 kr i moms och 75 kronor i administrativ avgift.


Så en vara för 87 kr blev plötsligt väldigt dyr, 92 kr för att få in varan i landet. 


Information om moms och tull finns på leverantörens hemsida, om man letar väldigt noga. Men varför säljer man då på kunderna en försäkring mot tull och moms? Det har vi ingen aning om, men något lurt är det.


Kunden fick leveransen, 2019-09-26. Fantastiskt. Men armbandet var fel, det passade inte till en Fitbit Charge HR, trots att det står att den ska göra det på produktbeskrivningen.


Så nu har kunden förlorat 87 kr till leverantören och ytterligare 92 kr till Postnord (75 kr för deras hantering, 17 kr i moms). Det var 179 kr rakt ned i papperskorgen.


Kunden har inga som helst planer på att returnera det felaktiga armbandet. Denne köper helt enkelt ett nytt aktivitetsarmband för ca 500 kr, inte ett Fitbit, men det fungerar nog ändå.


Har du egna erfarenheter från leverantören? Maila oss och berätta om vad som har hänt.


Hos oss blir i alla fall leverantören svartlistad, tillsammans med övriga leverantörer som hamnat hos oss.